Skip to main content

Kasutatud sõidukite maksustamisest mootorsõidukimaksu seaduses

14 september, 2025

Eelnõude infosüsteemi on kooskõlastamiseks esitatud mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu.

Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsiooni (EVEA) nõustub, et paljulapseliste perede toetamine on ühiskonnale tervikuna oluline ja nimetatud eelnõu on õige samm selles suunas liikumisel. Samas ei ole see ainus probleem mootorsõiduki maksuga, seetõttu saadame oma seisukohad kasutatud sõidukite maksustamise osas.

Liiklusseaduse kohaselt tuleb kõigi sõidukite liiklusregistris registreerimisel ja esmakordsel omanikuvahetusel tasuda registreerimistasu. St, et selle nõude kohaselt tuleb registreerimistasu maksta nii välisriigist soetatud kasutatud sõidukite kui ka enne mootorsõidukimaksu seaduse jõustumist Eesti liiklusregistris registreeritud sõidukite omandamise korral.

Üldjuhul vähenevad kasutatud sõiduki väärtus ja hind seoses selle vananemisega. Seaduses on sätestatud mootorsõiduki vanusest sõltuvad registreerimistasu kordajad, mis vähendavad sõiduki vanuse kasvades registreerimistasu suurust. Nende kordajate mõju aga ei ole piisav ning odavamate kasutatud sõidukite (mida vajavad just maapiirkondade inimesed tööl käimiseks ning maapiirkondade väikeettevõtjad oma äri korraldamisel) registreerimistalu on ebamõistlikult ja ebaõiglaselt suur.

Selles olukorras on kasutatud sõidukite hinnad muutunud ostjate jaoks liiga kalliks. Registreerimistasu moodustab kasutatud sõidukite hinnast ebaproportsionaalselt suure osa. Tegemist on omandiõiguse riivega, mis piirab ülemääraselt ja ebamõistlikult kasutatud sõidukite omanikuvahetusi. Samuti kahjustab liiga kõrge registreerimistasu müügikäibe vähenemise tõttu kasutatud sõidukite müügiga tegelevate ettevõtjate huve.      

EVEA hinnangul oleks nii majanduslikult kui ka keskkonna säästmise eesmärgil otstarbekas kasutada juba toodetud sõidukeid võimalikult kaua. Ka ei tohiks alahinnata sõidukite hoolduse, remontimise ja varuosade müügi osa majanduses, kus teiste hulgas tegutseb arvukalt väiksemaid ettevõtjaid.  Paljude selliste sõidukite ostjate jaoks on just odava kasutatud sõiduki soetamine ainukeseks lahenduseks elukondliku transpordi korraldamisel.  Seda eriti väljaspool tiheasustusega piirkondi, kus ühistranspordi kasutamise võimalused on piiratud.  Kõrge registreerimistasu pärast aga müüakse paljud kasutatud sõidukid välisriigi ostjatele, sest liiklusregistri registreeringu kustutamisel ei ole vaja registreerimistasu maksta. Selle tulemusel kahanevad märkimisväärselt kohalike ostjate valikuvõimalused mõistliku hinnaga  kasutatud sõidukite soetamisel. Levima on hakanud ka trend, kasutatud sõidukeid müüa „käest kätte“, jättes liiklusregistris omanikuvahetuse registreerimata ning andes sõiduki üle uuele omanikule vastutava kasutaja volitusega.  

Julgeolekumaksu osana kehtestatud kaheosaline mootorsõidukimaks vajab seetõttu  kohendamist. Oleme seisukohal, et ei ole mõistlik juba rakendatud maksu kehtetuks tunnistada, eriti kallima hinnaklassiga sõidukite osas. EVEA aga soovitab tungivalt kaaluda just kasutatud sõidukite vabastamist registreerimistasu tasumise kohustusest. Sellega seoses võib tekkida ka vajadus täpsemalt analüüsida uute sõidukite registreerimistasu suurust ja vajadusel plaanida selle vähendamist, et välisriikidest toodud kasutatud sõidukite müüjatel ei tekiks ebaõiglast konkurentsieelist võrreldes uute sõidukite maaletoojatega. Vanade sõidukite massilist Eestisse toomist registreerimistasu kaotamisel ei tasu karta, sest kohalikud tööjõukulud on kerkinud piisavalt kõrgele tasemele ja seetõttu oleksid suurema läbisõiduga sõidukite remondikulud liiga kõrged ning kasulikum on uuemate ja väiksema läbisõiduga sõidukite soetamine.     

12.09.2025