25 mai, 2020
EVEA (Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsioon) seisukohad Töötuskindlustuse seaduse ja tööturuteenuste ja –toetuste seaduse muutmise seaduseelnõu väljatöötamise kavatsusele
25 mai, 2020
EVEA koondab väikeseid ja keskmise suurusega ettevõtteid (edaspidi VKE) üle Eesti (s.h. ka hõredalt asustatud või muul põhjusel töötajate nappuse all kannatavatest piirkondadest). Meie liikmete hulgas on väga erinevate tegevusvaldkondade ettevõtteid – nii „ühemeheosaühinguid“ – vaid iseendale tööandjaid kui ka suuremaid. Töösuhteid ja tööturgu reguleerivad normid mõjutavad meie liikmeid otseselt ja vahetult.
EVEA toetab töötuskindlustuse süsteemi ning tööturuteenuste ja -toetuste süsteemi ajakohastamist.
Teie koostatud töötuskindlustuse seaduse ja tööturuteenuste ja –toetuste seaduse muutmise seaduseelnõu väljatöötamise kavatsuses (edaspidi VTK) on kirjeldatud mitmeid lahendusi mida ka väikeettevõtjad on ammu oodanud.
VTK põhipunktid ja EVEA ettepanekud:
EVEA arusaama kohaselt on Sotsiaalministeeriumi koostatud VTK eesmärk luua töötuskindlustuse ja tööturuteenuste ning -toetuste süsteem, mis:
1) tagab töötule piisava majandusliku toimetuleku töötuse perioodil kuid samas ei tekita
töötuslõksu ning motiveerib töötut tööturule naasma;
2) arvestab muutustega tööturul ja töösuhetes (uued töövormid, töötamine läbi
ettevõtluse, inimesed on iseendale tööandjad jne) ning motiveerib inimesi leidma töötamiseks erinevaid võimalusi (s.h. tegelemine ettevõtlusega);
3) vastab riigi majandusolukorrale.
EVEA on veendunud, et nende suurte eesmärkide elluviimine on kogu ühiskonna (nii tööandjate kui töötegijate) huvides.
Olulisimad sammud EVEA arvates:
- Kindlustatud isikute ringi laiendamine – Hetkel kehtiva seaduse sätestab ammendavalt, millise lepingu alusel või ametikohal töö tegija on kindlustatu ja kohustatud tasuma töötuskindlustusmakseid ja kes ei ole.
- kindlustatud isikute ring ei ole seaduses määratud vaid kindlustus peaks kehtima kõikidele „töövormidele“ st kindlustus tekib kõikidele inimestele, kes maksavad töötuskindlustusmakset sotsiaalmaksuga maksustatud tulult. S.h. FIE-dele, ettevõtjatele, juhatuse liikmetele – s.t. vabatahtliku liitumise võimalus;
- kindlustus on kohustuslik ja laieneb kõigile töötegemise vormidele (s.h. jagamismajandus, ettevõtjana tegutsemine vms) – s.t. on nn. sotsiaalmaksupõhine – kõik sissetuleku teenimise viisid, millelt makstakse sotsiaalmaksu, on ühtlasi ka töötuskindlustussüsteemiga liitumise aluseks.
- Töötuskindlustushüvitise ja töötasu üheaegne saamine – võiks olla „osalise töötuse“ võimalus – ka ettevõtjana. Nt. kui jääd töötuks aga alustad FIE-na või ettevõtjana tegutsemist, siis mingi sissetuleku piirini ja piiratud aja jooksul võiks jätkuda töötuskindlustushüvitise saamine. Vajadusel võib selleks seada mingid tingimused – nt. ettevõtte käivitamisest 3 kuu jooksul ja tingimusel, ettevõtja sissetulek sel „käivitamisperioodil“ ei ületa töötasu miinimummäära.Töötuskindlustushüvitise saamist ei tohiks panna sõltuvusse tööturuteenuste kasutamisest (s.h. ei tohiks välistavaks asjaoluks olla ettevõtluse alustamise toetuse saamine).
- Töötushüvitistele kvalifitseerumistingimuste muutmine – täna on kvaliftseerumise tingimused ebamõistlikult ranged. S.t. ainult koondamise korral ja TLS §88 lg 1 p. 1 ja 2 alusel (tööandja algatusel tervislikel põhjustel ja töötaja mittevastavusel tehtavale tööle) ning TLS §91 lg 2 (töötaja algatusel tööandjapoolse lepingutingimuse rikkumise tõttu) töösuhte lõpetamisel saab töötuskindlustushüvitist.