25 aprill, 2020
EVEA ettepanekud „COVID-19 levikust põhjustatud olukorrast väljumise strateegia“ 20.04.2020 tööversiooni täiendamiseks
25 aprill, 2020
Strateegia on praegusel kujul liiga üldsõnaline. Loodame, et selle põhjal on juba valmimas tegevuskava, milles saavad kajastatud konkreetsed tegevused iga operatsiooniliini valdkonnas.
EVEA ettepanekud panustavad eelkõige sellise tegevuskava majanduse- ja ettevõtluse-teemaliste operatsiooniliinide (OpL) konkretiseerimisse.
Kriisiabipakettide väljatöötamise peale kulub Eestis võrreldes teiste riikidega põhjendamatult palju aega, ettevõtjad, eriti – väikeettevõtjad vajavad tuge juba nüüd, paljud neist ei pruugi seda ära oodata. Kui me hetkel tõepoolest ei oska eriolukorra lõppu prognoosida, siis toetusmeetmete osas peaks küll väga selge ja kuupäevadega seotud plaan juba olemas olema. Samuti peavad täna, 1.5 kuud peale eriolukorra väljakuulutamist, olema ammu tehtud enamus samme kriisist väljumist toetava ettevõtluskeskkonna kujundamiseks, sh. maksusoodustused ja õigusaktide muudatused. Püüdes hoogustada kriisi leevendavate meetmete elluviimist, teeb EVEA allpool väga konkreetseid ettepanekuid, mis on kogutud organisatsiooni liikmete käest . Samuti lisame informatsiooniks eraldi dokumentidena kahe EL-tasandi VKE katusorganisatsiooni (SMEunited ja CEA-PME European Entrepreneurs) ettepanekuid COVID-19 EL väljumisstrateegia ja tegevuste kohta, mille koostamises EVEA on osalenud.
I. Üldised tähelepanekud ja ettepanekud
- Peamine tagasiside ettevõtjatelt on, et piirangute leevendamise plaanil peavad olema indikatiivsed ajalised sihid, pigem konservatiivsemad, kui optimistlikumad.
- Meditsiiniliste argumentide kõrval peab olema selge plaan ning tegevus, kus jälgitakse ettevõtluskeskkonna käekäiku. Teadusnõukogu tuleks laiendada ja kaasata ettevõtluseksperte.
- Strateegias ja eriti – OpL 7 kirjelduses “ Piirangute mõju leevendamine ettevõtetele” peab selgelt ütlema, et kriisiabimeetmed peavad olema kättesaadavad kõigile kannatada saanud ettevõtetele, sõltumata nende suurusest ja juriidilisest vormist. Tänaseni on Eestis sellega palju probleeme ning ca. 60 000 kõige väiksemat ettevõtet ja FIE-t ei kvalifitseeru ühelegi tugimeetmele.
- Küsimus: kas II laine jaoks on plaan ja vahendid olemas? Info sellest puudub.
- Lk 5 Strateegia üldpilt:
- Esimeses järjekorras toetada need, kelle käive kukkus märtsis-mais 80- 100 % (majutus, toitlustus, reisifirmad, vaba aja teenusepakkujad, ilu- ja heaoluteenused, sündmuskorraldus, artistid, muusikud jne). Toetuse vorm: tagastamatu abi tegevuskulude ja kahjude osaliseks katmiseks + soodsad laenud.
- Teise kategooria tugimeetmed – ettevõtjatele, kus käibe kukkumine oli 50- 79% (jaekaubandus, taksondus, väike tööstus, teenindus). Toetuse vorm: Soodsad pikaajalised laenud ja riigi käendused.
- Kolmanda kategooria tugimeetmed – ettevõtjatele, kus käibe kukkumine oli 35- 49% (tööstus, põllumajandus, jaekaubandus jne). Toetuse vorm: Soodsad pikaajalised laenud ja riigi käendused.
- Teha töötukassa töötasu hüvitist kättesaadavaks ka FIE-dele, „soolo-ettevõtjatele“, oma ettevõttes töötavatele juhatuse liikmetele ja ettevõtjatele, kes kasutab muid töösuhtevorme, kui tööleping.
- Desovahendid ja ja kaitseklaasid kassade ees võiksid saada kohustuslikuks kogu kaubandus- ja teenindavas sektoris.
- Rohkem uksi, mida saab õla-, küünarnuki- või jalaga avada (võimalused tootearenduseks!).
- Rohkem kontaktivabu teenuseid (võimalused innovatsiooniks!)
- Teenindusasutustes kasutada üldkasutatavat mööblit, mille materjal pole viiruse eluspüsimiseks soodne.
- Lahendada kauplustes kaalukauba keskkonnasõbralik pakkimine
- Väljumisstrateegias ei tohi unustada turismisektorit ja tuleb tagada sellele nn. pehme maandumine. Tõenäoliselt toimub rahvusvahelise turismi nn exit (piirangud kaovad) viimaste hulgas, seega see sai esimesena ja tugevaimalt pihta ning väljub viimasena. Vajalik pikaajaline tugi, tagastamatu abi, laenud ja tugev riigipoolne turundus.
- On väga oluline otsustada, millise ajakavaga, loogikaga ja milliste inimeste arvu piirangutega lubatakse korraldada avalikke sündmusi. Pigem väljakuulutada konservatiivsem ajakava, kui lasta ettevõtjatel teha ettevalmistusi ja kulusid sündmusteks, mida viimasel hetkel ära keelatakse.
- Maksuseadused
- Töösuhteid reguleerivates õigusaktides erisused mikro- ja väikeettevõtetele.
- Töötuskindlustuse seaduse muutmine –
- Ravikindlustusseaduse muutmine – vajalik on taastada Haigekassa poolt haigushüvitiste maksmine lehe väljaandmise päevale järgnevast päevast. See motiveeriks inimesi kohe haigustunnuse ilmnemisel koju jääma ning aitaks oluliselt kaasa viiruse leviku peatamisele selle ja võimaliku järgmise puhangu ajal ning oleks lõppkokkuvõttes Haigekassale mõistlikum.
- Plaanilise riikliku järelevalvemenetluse toimingute moratoorium kuni 01.01.2021.
- Seadme ohutuse seadus (SeOS); tuleohutuse seadus (TuOS); teised seadused – Auditi kohustusega tehnilised valdkonnad (seadmeohutus, gaasiohutus, elektripaigaldiste ohutus) – kui plaanilise auditi tähtaeg on vahemikus märts 2020 kuni 01.01.2021, siis pikendada tähtaega 31. Jaanuarini 2021. Võiks rakendada VKE-dele. Suured ettevõtted jätaksin välja põhjusel, et nemad teevad sageli tehnilist auditit ise ja nende võimekus selliste kulude tegemiseks ka kriisiolukorras on parem.