12 august, 2021
Pressiteade. Ettevõtjad on tagajalgadel: “Riik käitub põhiseadusevastaselt, aga lükkab vastutuse ettevõtjate kaela“
12 august, 2021
Ettevõtjad on „üleöö“ sündinud „Vabariigi Valitsuse 5. mai 2000. a määruse nr 144 „Bioloogilistest ohuteguritest mõjutatud töökeskkonna töötervishoiu ja tööohutuse nõuded“ muutmise eelnõust tagajalgadel, postitavad EVEA näoraamatu ajajoonel oma arvamusi ja jagavad teemat lugematul hulgal edasi. EVEA on neile lootus, kes suudab vastu seista riigi brutaalse jõu kasutamisele ettevõtjate aadressil.
Nimelt võimaldab määruse muutmine kohustada ettevõtjaid (tööandjaid) korraldama COVIDi-vastast vaktsineerimist, st tõendite kontrollimist ja/või testimist, mis ei ole paljudel juhtudel asjakohane ja pealegi on olemas ka palju teisi meetmeid, mida viiruse leviku tõkestamiseks kasutada. Lisaks peavad juba varem vastu võetud seadusemuudatuse kohaselt eranditult kõik ettevõtted, sh iseendale tööandjaks olevad „ühe-mehe-ettevõtted“ 1. septembriks 2021 üles laadima e-tööinspektsiooni oma riskianalüüsi. Selle koostamiseks või uuendamiseks vajab enamik mikroettevõtteid konsultandi abi, mis on mõistagi tasuline.
Eelnõu koostajad andsid EVEAle nimetatud eelnõu kommenteerimiseks aega ainult ühe tööpäeva, mis ei võimalda anda sisulisi kommentaare, ammugi mitte küsida arvamust oma liikmetelt. Küll aga ei saa EVEA jätta nii olulisel teemal arvamust avaldamata.
Kõigele lisaks ütleb EVEA president Heiki Rits: „Me kindlasti ei ole vaktsineerimise või põhjendatud piirangute vastu, kuid oleme mures, et eelnõu jõustumisega tekivad halduskoormuse kasvu ja lisakulude kõrval pinged ka tööandjate ja töötajate vahel, aga ka teenuste-toodete osutajate ning klientide vahel, mille tagajärgi ei oska keegi ette näha. Oleme vastu kiireloomulisuse sildi all ettevõtjaid ja majandust kahjustavate otsuste tegemisele, eriti olukorras kus kõiki osapooli ei kaasata või kaasatakse 24-l tunnil.“
Järgnevalt toome ära valitsusliikmetele ja õiguskantslerile saadetud kirjas olevad põhipunktid:
- Eelnõu koostajad on jätnud täielikult tähelepanuta, et määruses sätestatud kujul töötaja terviseandmete kogumine (vaktsineerimise tõend, COVID-19 haiguse läbipõdemist kinnitav tõend vms) või sekkumine töötaja terviseotsustesse (sisuliselt kõigi töösuhtes olevate töötajate kohustuslik vaktsineerimine) on väga tugeva põhiseadusriivega – silmas tuleb pidada ennekõike, kuid mitte ainult PS §11; § 12; § 18; §29.
- Ka juhul, kui see küsimus lahendada seaduse tasandil, tuleb kindlasti silmas pidada järgmist:
- Mõju väikeettevõtetele on hindamata.