31 mai, 2021
EVEA seisukohad Kollektiivlepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõule 383 SE
31 mai, 2021
Riigikogu Sotsiaalkomisjon Meie: 26.05.2021
Koopia: Sotsiaalministeerium
Õiguskantsler
EVEA (Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsioon) seisukohad Kollektiivlepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõule 383 SE
Oleme esitanud juba novembris 2020 Sotsiaalministeeriumile oma seisukohad Kollektiivlepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõule. Kahjuks ei ole meie seisukohti arvestatud või on neid käsitletud vaid formaalselt.
Seetõttu kordame, et eelnõu ei ole esitatud kujul väikestele ja keskmistele ettevõtjatele vastuvõetav ning on majandusele tervikuna kahjulik, kahjustades ausat konkurentsi (on vastuolus KonkS §4) ning riivates oluliselt väikeste ja keskmiste ettevõtete põhiseaduslikke õigusi (PS §29, § 31; §32 oluline riive), jättes nad teadlikult kõrvale võimalusest mõjutada töötingimusi ning muutes nad seeläbi konkurentsivõimetuteks võrrelduna suurte kodumaiste aga sageli ka rahvusvaheliste ettevõtetega.
A. EVEA seisukohad:
- EVEA ei nõustu, et tegemist on kiireloomulise eelnõuga. Pelgalt asjaolu, et Riigikohus jõudis 2020. aastal 15. juuni otsuses kohtuasjas nr 2-18-7821 järeldusele, et kollektiivlepingute laiendamine toob kaasa ettevõtlusvabaduse ja omandipõhiõiguse ebaproportsionaalse riive, ei muuda eelnõu menetlemist kiireloomuliseks. Sedavõrd laia ühiskondlikku mõju omav ning potentsiaalselt kõiki ettevõtjaid puudutav muudatus vajab laiemat ühiskondlikku diskussiooni mitte kiiret „läbimenetlemist“.
- Eelnõu vastuvõtmisega tekib oluline konkurentsiõiguse rikkumine – paljudes valdkondades paar suuremat ettevõtet saavad väiksemate konkurentide kõrvaldamiseks või kahjustamiseks sõlmida viimastele mittejõukohaseid palgakokkuleppeid. Kooskõlastustabelist nähtub, et Sotsiaalministeerium on täiendanud seletuskirja kollektiivlepingute laiendamise põhiseaduspärasuse analüüsiga. Paraku on nimetatud analüüs pealiskaudne ning täielikult on jäetud arvestamata asjaolu, et enamik väikeseid ja keskmisi ettevõtteid ei kuulu ühingutesse ega liitudesse. Samuti tegutsevad väikeettevõtted sageli mitmel tegevusalal ning ettevõtte peamine tegevusala määratakse alles tagantjärele eelmise majandusaasta aruande esitamisel.
- Eelnõu koostamisel ei ole tehtud mõjuanalüüsi, milline on selle eelnõu vastuvõtmise mõju väikestele ja keskmistele ettevõtetele (VKE), töökohtade loomisele, Eesti regionaalsele arengule (maapiirkondades tegutsevad valdavalt väiksemad ettevõtted) ning konkurentsi kahjustamisele.
- Eelnõu koostajate väide, et põhiseaduse riive on proportsionaalne, on paljasõnaline ning analüüsimata. Eelnõust ega selle seletuskirjast ei nähtu, kas ja millisel moel eelnõu koostajad on kaalunud selle eelnõu võimalikku vastuolu konkurentsiseadusega (eriti, kuid mitte ainult, KonkS § 4). Eelnõu § 43 järgi on kogu informeerimise ja konsulteerimise kohustus jäetud rippuma heast usust ja lootusest, et kollektiivlepingut laiendada soovivad pooled PEAKSID SELGELT TAJUMA, et nende tegevusega kaasneb mõjutatud kuid ühingusse mittekuuluvate ettevõtete põhiseaduslike õiguste riive! ILO soovituses nr 91 (lõige 4(2)(c)) toodud nõue on täidetud ainult näiliselt ning sisulist kaasamist ei toimu. Ehk sisuliselt võivad kollektiivlepingu pooled leppida väikestele üle jõu käivad tingimused. Sellist regulatsiooni ilma puudutatud ettevõtjate vetoõiguseta ei saa pidada piisavaks.
- Paragrahv 46 reguleerib üleriigilise töötasu alammäära kokkuleppe sõlmimist.
- Seega on adekvaatse kattuvuse ja esindatuse tagamiseks hädavajalik tänase eelnõu edasiseks menetlemiseks tehtava mõjuanalüüsi käigus hinnata tööandjate esindusorganisatsioonide katvust ja esinduslikkust adekvaatselt ja realistlike andmete põhjal, mitte eelduste või arvamuste põhjal.