Millal kaaluda oma ettevõtte müümist?

Ettevõtte müümine on suur otsus, mis mõjutab teiste hulgas eelkõige müüdava ettevõtte omanikku. Sageli tekib küsimus: kas ja millal on õige aeg oma ettevõte maha müüa? Alljärgnevas InCorply artiklis räägitaksegi, millistel põhjustel võiks kaaluda ettevõtte müümist ning millal ja kuidas sellega pihta hakata.
Kas müüa?
Ettevõtte müügi kaalumisel tasub analüüsida nii isiklikke kui ka ärilisi tegureid. Mõned levinumad põhjused müügi kaalumiseks on:
- Omaniku pensionile jäämine on üha levinum põhjus, miks soovitakse ettevõte müüa. On siis põhjuseks tervis või lihtsalt soov nautida väljateenitud puhkust. Kui otsus müüa on tehtud, oleks mõistlik tegudele asuda pigem varem kui hiljem. Ettevõte nõuab igapäevaselt panustamist arengusse ja pidevat kohanemist üha dünaamilisemas keskkonnas. Kui ettevõtte omanik tunneb, et tema motivatsioon või energia ettevõtte juhtimiseks on vähenenud, on mõistlik kaaluda müüki. Otsusega venitamisel on oht ettevõttesse mitte piisavalt panustades selle väärtust vähendada.
- Omaniku soov pühenduda uutele projektidele. Paljud ettevõtjad loovad oma firma kirglikult ja pühendunult, kuid mingil hetkel võib tekkida soov suunduda edasi uute väljakutsete juurde. Kui aega või tahtmist jätkata napib, võib olla mõistlik kaaluda firma müümist.
- Muutused turul või konkurentsiolukorras, mis võivad tulevikus kasumlikkust vähendada. Turuolukord võib kiiresti muutuda – uued konkurendid, tehnoloogilised arengud või muutuvad regulatsioonid võivad tulevikus mõjutada ettevõtte kasumlikkust. Kui nähakse märke, et tulevikus võib äritegevus keerulisemaks muutuda, võib olla mõistlik müügivõimalusi uurida enne, kui ettevõtte väärtus langeb.
- Tehtud ostupakkumine. Kui teile on tehtud ostupakkumine teile kuuluva ettevõtte müümiseks, on kindlasti mõistlik seda kaaluda. Ettevõtte eesmärgiks on kasumi teenimine või ettevõtte väärtuse maksimeerimine, ettevõtte müümise korral on võimalik see kasum ühekorraga realiseerida. Loomulikult on mõistlik seda teha siis, kui ostupakkumine on tõsiseltvõetav ja tingimused sobivad.
Otsust tehes tasub konsulteerida selle valdkonna spetsialistiga, kes aitab hinnata võimalusi ja riske objektiivselt.
Millal müüa?
Kliendid küsivad tihti, et milline on müümiseks õige aeg. Lihtsustatuna on nn ideaalaeg oma ettevõte müüa siis, kui:
- teil on selleks soov
- ettevõttel on head majandusnäitajad ning suur potentsiaal tulevikus
- valdkond on atraktiivne
- turul on palju aktiivseid ostjaid
Tõsi on, et ajastus mängib ettevõtte müügil rolli, aga ideaaltingimusi oodata on kaugelt riskantsem kui arvatakse. Hea võrdlus on siin aktsiaturuga. Kõik tahavad osta, kui hind on all ja müüa, kui hind kõrge. Kes vähegi investeerinud, teab, et languseid ja tippe tabada on pigem juhus ning turu nö ülekavaldamine pikas perspektiivis ei ole võimalik. Ka kipub olema ettevõtete müümise puhul nii, et kui kõik soovivad müüa, siis ei taha keegi osta ja kui kõik soovivad osta, pole müüjatel soovi müüa.
Seege õige aeg müümiseks on siis, kui mistahes põhjustel on teil sellekohane otsus langetatud. Edasilükkamine toob harva selle kasu mida te ootate ning risk sattuda aasta või paari pärast halvemasse lähteolukorda on märkimisväärne. Seega, kui olete valmis ettevõtte juhtimisest loobuma ja omate selget plaani, mida edasi teha (a la alustada uut äri, investeerida, pühenduda perele või lihtsalt puhata), hakake pihta.
PS. Halvim aeg müügiks on siis, kui ettevõte on raskustes või omanik on sunnitud kiirmüüki tegema. Selle vältimiseks tuleks müüki planeerida pigem varem.
Kuidas alustada?
Kui oled kaalumas ettevõtte müüki, siis:
- Pea nõu spetsialistiga ja otsusta, kas proovida kõigega ise hakkama saada või kasutada teenusepakkuja abi
- Tee endale selgeks protsess ja riskid. Süvene, kuidas kogu protsess välja näeb, et teeksid õigeid asju õiges järjekorras
- Realistlik müügihind on tehingu toimumise eeldus. Ostja jaoks on tegemist investeeringuga, kus riski, kapitali hinna ja oodatava tulususega peab klappima ka hind. Liiga kõrge müügihinna seadmine peletab ettevõttest huvituvad investorid eemale ja tehingut ei toimu.
- Müü ettevõtet konfidentsiaalselt. Töötajad, tarnijad või kliendid ei pea ettevõtte müügisoovist liiga vara kuulma (ning sellest ennatlikke (ja tavaliselt vääraid) järeldusi tegema hakkama). Ettevõtet ise müües on konfidentsiaalsust keeruline tagada, teenusepakkuja (nt InCorply) saab tutvustada ettevõtet märksa laiemale huviliste ringile ilma, et ettevõtte nimi teatavaks saaks. Ise müües ole kindlasti ka ettevaatlik, millist infot sa potentsiaalse ostjaga jagad.
Kui olete huvitatud oma ettevõtte müümisest ning soovite selles osas nõu pidada, andke oma soovist teada, kirjutades info@incorply.ee või täites päringuvormi SIIN.
Esimene konsultatsioon on tasuta.
EVEA liige InCorply OÜ on konsultatsiooniettevõte, mis on spetsialiseerunud tegutsevate väike- ja keskmiste ettevõtete nõustamisele ja müügile. Meie peamisteks teenusteks on:
- ettevõtte müümise täisteenus
- ettevõtte väärtuse hindamine
InCorply on rahvusvahelise tehingunõustajate assotsiatsiooni IBBA liige.
