30 juuli, 2020
EVEA ettepanekud COVID-19 levikust põhjustatud olukorrast väljumise majandusuuenduste paketile
30 juuli, 2020
21.07.2020
EV Peaminister
Valitsuse majandusarengu komisjoni juurde loodud ekspertkogu
Koopia: Valitsuse majandusarengu komisjon
EVEA ettepanekud COVID-19 levikust põhjustatud olukorrast väljumise majandusuuenduste paketile
Meil on hea meel, et Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsiooni (EVEA) esindaja on kutsutud Valitsuse majandusarengu komisjoni juurde loodud ekspertkogusse.
EVEA esindab otse- ja kollektiivliikmete kaudu u. 2000 ettevõtet. Olles ainus puhtalt mikro- ja väikeste ettevõtete esindusorganisatsioon, oleme oma ettepanekute koostamisel kogunud ning analüüsinud infot palju laiemalt ja seetõttu on meie ettepanekud nii regionaalselt kui valdkondlikult laiapõhjalised ning käsitlevad väikeettevõtete vaadet oluliselt laiemalt kui ainult meie liikmeskonna mured.
Meie ettepanekud on kooskõlas ekspertkogu töö eesmärgiga – töötada välja terviklik ja tulevikku suunatud strateegia majanduslangusest väljumiseks.
Peame vajalikuks rõhutada, et just väikeste ja keskmiste ettevõtjate (VKE) toetamine on majandusuuenduste üldist eesmärki – inimese väärtustamine, teadus- ja arendustegevuse, jätkusuutlikus, bürokraatia vähendamine ning roheline mõtteviis – silmas pidades võtmetähtsusega. Võtmetähtsusega põhjusel, et Eesti ettevõtetest üle 99% on väikesed ja keskmised ettevõtted, s.h. 94% – mikroettevõtted. Enamik Eesti töökohti, investeeringuid, maksulaekumisi ja sisemajanduse kogutoodangust tuleb just väikestelt ja keskmistelt ettevõtetelt.
Leiame, et Eesti peab rakendama koroonajärgse majanduse elavdamise strateegiates ja tegevuskavades läbivalt Euroopa Liidu ettevõtluspoliitika põhimõtet „Think Small First“ („Mõtle esmalt väikestele“), sest majanduse taastumine sõltub eelkõige VKE-de käekäigust.
Oma ettepanekud oleme jaganud kahte kategooriasse:
- Strateegilised ettepanekud;
- Ettepanekud tegevuskava meetmete kujundamiseks.
- Esimese kriisiabipaketi meetmetest on põhjendamatult välja jäänud väga suur osa Eesti tegutsevatest ettevõtetest, s.h. paljud kõige väiksemad ettevõtted kriisis rangelt kannatatud sektoritest, nagu turism ja sellest sõltuvad tegevusalad, loomemajandus, väikekaubandus, terviseteenused jm. Meetmed ei olnud kättesaadavad FIE-dele ja ettevõtetele, kus ei ole töölepingulises suhtes olevaid töötajaid.
- Paljudel töölepinguliste töötajatega väikeettevõtetel oli võimalik kasutada vaid töötasutoetust kuna muudele meetmetele nad ei kvalifitseerunud kuna meetmetes kehtisid liiga kitsad käibepiirid. See aga ei leevendanud ettevõtte finantsolukorda käibe kadumisel, võimaldas vaid edasi lükata inimeste koondamise otsust.
- Eriti raskesse olukorda on sattunud 100% välisturismile orienteeritud käsitöö-, rahvakunsti-, ja suveniiritootjad ja -müüjad ning Tallinna vanalinna teised väiksed poe- ning söögikohtade pidajad. Nende jaoks algas eriolukord seoses maailmas leviva viirusega juba märtsi alguses ning kestab seni, kuni kehtivad reisimise piirangud. Nende ettevõtete olukorda ei leevenda siseturism ega üksinda soodsad laenud. Kui lasta turismile suunatud kaubandus- ja teenusvõrgul suuremates linnades ajutise turismi madalseisu tõttu kokku kukkuda, siis see veab endaga kaasa tohutu hulga väiketootjaid ja teenusepakkujaid igast Eesti nurgast ning uuesti sellise võrgu ülesehitamine läheb väga kulukaks ning võtab aastaid.
- Esimese abipaketti toetuste summad ei olnud tihti vastavuses ettevõtete tegeliku minimaalse abivajadusega (nt. renditoetus, väikeettevõtja kahjude osalise hüvitamise toetus, turismiteenuse pakkuja toetus).
- Laenud ja käendused ei ole mikro- ja väikeettevõtetele kriisiabina sobilikud ning pankade kaudu suunatuna ka ei toimi. Pangad ei laena uutele, ja eriti – kriisi tõttu raskustesse sattunud pisiettevõtetele ka riigi käendustega. Lisaks käsitlevad pangad täiendava riskifaktorina asjaolu, kui laenutaotleja on juba kasutanud mõnda teist kriisiabimeedet. Selle kohta on EVEA-le laekunud ka arvukalt näiteid ja kaebusi.
- Kriis on näidanud, et oluliste teenuste – näiteks internetiühenduse – kättesaadavus ja andmesidekvaliteet Eesti erinevates piirkondades on väga ebaühtlane. Kaugtöö ja –õpe (kuigi kriisiolukorras vältimatu) on paljudele maapiirkondade inimestele siiani tõsine probleem. Riigi majanduse arenguks ning võimalikke järgmiste kriisilainetega paremaks hakkamasaamiseks on äärmiselt oluline tagada kiire internetiühendus kogu Eestis.
- Esimeses kriisiabimeetmete paketis puudus tugimeetmete regionaalne mõõde. Strateegilisel tasandil on oluline arvestada, et Tallinnast ja „kuldsest ringist“ kaugemal asuvatel ettevõtetel on palju rohkem turutõrkeid, suuremad kulud logistikale, halvem tööjõu kättesaadavus, nõrgem finantsvõimekus jm
- Teise paketi kriisimeetmed tuleb oluliselt täpsemalt sihitada just enimkannatanud sektoritele. Enimkannatanud sektorid tuleb selleks täpsemalt defineerida seniste statistiliste andmete põhjal.
- Uus kriisiabimeetmete pakett peab kindlasti sisaldama kõiki erinevaid sekkumisviise: nii seadusandlikke ja maksualaseid meetmeid, kui tagastamatu abi ja finantsinstrumente. Seejuures mikroettevõtetele pakkuda valdavalt hästi sihitud tagastamatut abi meetmetest mille eelarvemaht on piisav selleks, et vältida ebamõistlikult suurt konkurentsi taotlejate vahel. Mikroettevõtete puhul omab isegi väike laen suurt mõju ettevõtte bilansile ning võib muuta ettevõtte pankade silmis krediidikõlbmatuks järgmise, juba kriisijärgse, arenguks vajaliku laenu saamiseks. Seega muutuvad kriisilaenud väikeettevõtte edasise arengu takistuseks.
- Teeme ettepaneku muuta tagastamatu kriisiabi andmise kontseptsiooni ning pakkuda toetuse/subsiidiumi/granti asemele kriisiabina ettevõtjatele nende eelmisel aastal tasutud maksude osalist tagastamist. Arvesse peavad minema kõik riiklike maksude liigid. Selline tugimehhanism oleks lihtne ja odav administreerida, see stimuleeriks head maksudistsipliini ja välistaks väärkasutust, sest kõik andmed on riigi infosüsteemides olemas ning kogu protsessi on võimalik automatiseerida.
- Tagamaks kriisiabi kättesaadavust erineva haldus- ja finantssuutlikusega ettevõtetele, broneerida kõigis universaalsetes (kõigile ettevõtete suurusgruppidele) kriisiabi rahalistes meetmetes, kindel kvoot (% meetme kogumahust) mikro- ja väikeettevõtetele. Selle kvoodi suurus tuleb määrata statistiliste andmete ja vajaduste analüüsi põhjal ning peab olema proportsioonis nende ettevõtete panusega majandusse.
- Toetame ettevõtja senise maksukäitumise arvestamist toetuste või sooduslaenude andmisel, kuid kvalifitseerumisel peavad arvesse minema kõik riigile tasutud maksud, mitte üksnes tööjõumaksud. See tagab võrdse kohtlemise ettevõtjatele, kes kasutavad töölepingust erinevaid töösuhte vorme.
- Toetuse/laenu suurus peab arvestama ettevõtja reaalsete vajadustega majandustegevuse säilitamiseks ning olema proportsioonis selle käibega ja/või tegevuskuludega.
- Tuua kriisimeetmete tingimustesse regionaalne mõõde. On vältimatult vajalik teha abi ühtlaselt ja õiglaselt üle Eesti kättesaadavaks.
- Teha kiired ettevõtluskeskkonda parandavad muudatused õigusaktides (ettepanekud EVEA poolt meetmete all).
- Turism ja sellest sõltuvad sektorid (ilu- ja heaoluteenused, käsitöö- ja suveniiride tootmine ja müük, ürituskorraldus jt) on kahtlemata saanud covid19 -kriisis enim kannatada – nende ellujäämise ja taastumise toetamine peab olema jätkuvalt riigi prioriteediks.
- Ekspordi, TA ja välisinvesteeringute kõrval ei tohi toetuste kavandamisel unustada kohalikule turule suunatud teenindus- ja tootmisettevõtteid – eksportööre on vaid 20% kõigist ettevõtjatest. Vahetult teadus-arendustegevuses osalejaid on alla 1%. Kui laseme 80% ettevõtetest hääbuda, ei taastu majandus sellest kriisist kunagi.
- Maksimaalselt on vaja toetada ettevõtete ärimudelite kohandamist ja ümberkujundamist. Selleks on vaja kavandada investeeringu- ja arendustoetused nii väike- kui suurprojektidena. Abi peab olema kättesaadav kõigile, kuid eriti mikro- ja väikeettevõtetele.
- Järgmise kriisilaine ootel ning majanduse edukaks kriisijärgseks arenguks on äärmiselt oluline viia lõpuni kiire internetiühenduse taristu väljaehitamist kuni lõpptarbijateni kogu Eestis. Selleks kavandada viivitamatult vajalikud investeeringud.
- Teha kiire ja kardinaalne suunamuutus energeetikapoliitikas – toetada riiklikult hajutatud taastuvenergiatootmist, mis teenib korraga vähemalt 3 eesmärki: rohepööre, suurem energiajulgeolek ja täiendav stabiilne sissetulek suurele hulgale elanikele ja ettevõtjatele, s.h. nendele, kes vaatamata kriisiabile on kaotanud oma ettevõtte või töökoha.
- Eelmise punkti ühtlaseks realiseerimiseks üle Eesti on vajalik kiiresti teha riiklikud investeeringud elektrijaotusvõrgu uuendamisse, et kõrvaldada puuduliku võimsusega seotud takistused võrkuga liitumiseks ja tagada igaühe õigus toota ja müüa elektrit võrku. Selle ja eelneva punkti kohta esitame Valitsusele täiendavad argumenteeritud ettepanekud.
- Suurettevõtetele kriisiabi vahenditest riiklike otselaenude otsustamisel lähtuda eelkõige alternatiivide puudumisest erasektori finantsasutuste näol. Sellised juhtumid võiks edaspidi enne Valitsusele esitamist rääkida läbi ekspertkogus.
- Kriisilaenude ja -käenduste rakendamisel läbi avaliku sektori sihtasutuste (Kredex, MES) tuleks loobuda käendus- ja lepingutasude nõudmisest abisaajatelt ning viia EL-i riigiabi ajutises raamistikus lubatud miinimumini laenuintressid. Rakendada seda ka tagasiulatuvalt vahetult enne kriisi väljastatud laenudele vähemalt 2021. a lõpuni. kuna see parandaks laenusaajate suutlikkust teenindada laene ja kasutada laene kriisiabina.